Unit Nombor Bulat – Sifir 6, 7,
8 dan 9
Tarikh/ Hari : 06.04.2012
/ Jumaat Masa : 4.55pm – 5.25pm Kelas :
3 Hijau Bilangan
Pelajar : 34 orang
Tajuk :
Unit Nombor Bulat – Sifir 6, 7, 8 dan 9
Objektif :
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat melakukan pendaraban
sifir 6,7,8 dan 9 melibatkan nombor 4 digit .
Pengetahuan Sedia Ada :
Murid pernah mempelajari mengenai pendaraban nombor bulat ketika berada di
Tahun 2.
Konsep : Pendaraban
sehingga 4 digit nombor tanpa dan dengan pengumpulan.
Bahan :
Buku Teks dan Persembahan Sifir dalam Powerpoint.
Nilai :
Kerjasama dan Mendengar Arahan
Kemahiran :
Mengira dan Menulis
Langkah/ Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran dan
Pembelajaran
|
Catatan
|
Set Induksi
(4 minit)
|
Ulangkaji
|
Ulangkaji
1. Guru memberikan pelajar beberapa soalan mengenai fakta-fakta asas pendaraban.
Contoh: 46 x 6 = ______
2. Guru meminta murid menjawab soalan secara
lisan.
|
|
Langkah 1
(8 minit)
|
Mendarab nombor sehingga empat digit dengan nombor
6, 7, 8 atau 9 tanpa atau dengan mengumpul semula.
|
1. Guru menunjukkan soalan kepada pelajar dan
membimbing pelajar cara menjawab yang betul.
1. 52 x 6 =
2. 75 x 8 =
3. 64 x 7 =
Guru juga menggunakan bentuk lazim.
2. Guru menulis beberapa soalan di papan tulis dan
meminta seorang murid datang ke depan untuk menjawab.
|
|
Langkah 2
(15 minit)
|
Aktiviti individu
|
Guru memberi lembaran kerja kepada murid berbentuk soalan aplikasi sifir
dalam kehidupan seharian dan meminta mereka untuk menyelesaikan jawapannya
dalam masa 12 minit. Murid melakukan pendaraban secara kiraan bentuk lazim.
|
Lembaran kerja
|
Penutup
(3 minit)
|
Kesimpulan
|
Guru menekankan agar murid
menggunakan bentuk lazim semasa menyelesaikan pendaraban nombor.
|
No comments:
Post a Comment